Jumaat, 14 Oktober 2011

Daihatsu Charade

CHARADE Daihatsu supermini yang mula diperkenalkan pada tahun 1977. Daihatsumenganggap CHARADE "padat besar" kereta untuk membezakan ia dari kompak yanglebih kecil dalam barisan, seperti Daihatsu Mira / Cuore. Ia membantu menggantikanConsorte Daihatsu, walaupun charmant mengambil alih dari Consortes lebih besar enjin.
Di China, Daihatsu CHARADE dipanggil "Xiali" dan yang dibuat oleh FAW Tianjin, dibawah tanda berdaftar "China FAW". Dari 1986 September 30, 2009, ia dijual lebih daripada 1.5 juta di negara itu.




First generation (G10/G20; 1977–1983)


Generasi pertama (G10) muncul pada bulan Oktober 1977. Ia adalah enjin depan-wheel drive kereta depan, yang boleh didapati sebagai hatchback tiga atau lima pintu, yangdikuasai oleh cc 993 3-silinder enjin (CB20) dengan 50 PS (37 kW). Kereta pasaran Jepun mendakwa 55 PS (40 kW) JIS pada 5500 rpm. [1] Versi tiga pintu ("Runabout")menerima dua pusingan sedikit "opera tingkap" di C-tiang.
G10 awal (Siri 1) lampu bulat dan G10 lewat (Siri 2) mempunyai lampu persegi. Siri 2telah diperkenalkan untuk tahun 1981. Antara pengenalan pada tahun 1977 dan Disember 1982, Daihatsu membina 89.792 jenis Charades G10/G20. [2]


Facelifted Daihatsu CHARADE G20 (850)
CHARADE Daihatsu sangat popular di Chile dan negara-negara Amerika Latin yang lainsemasa tahun 1970-an dan 1980-an. Originally yang sama di seluruh dunia, kemudianChile Charades (dipanggil G20) telah dilengkapi dengan versi downsleeved 843 cc (CD)enjin tiga silinder Daihatsu. Enjin ini menghasilkan 41 PS (30 kW) pada 5500 rpm danjuga telah muncul dalam versi eksport Hijet Daihatsu. [3] G20 juga dapat berfungsi padabahan api oktana rendah atau malah Ethanol. [4] Versi G20 pertama (1978-1981) telahlampu bulat, manakala generasi kedua G20 (dijual dari tahun 1981 hingga 1984)menerima facelift yang sama seperti yang dilakukan oleh G10, bermakna lampu persegi dan lampu belakang yang sedikit berbeza. "Runabout" Ketiga-tiga pintu mengekalkanyang lebih besar 1000 cc CB20 enjin, dan juga menerima penghantaran lima kelajuan dantachometer.






Second generation (G11; 1983–1987)



Generasi kedua (G11) telah dikeluarkan pada tahun 1983, sekali lagi sebagai 3 - atau hatchback 5-pintu. Ia menampilkan beberapa variasi enjin 3-silinder 1,0 L, termasuk versi turbocharged dengan 68 PS JIS dan diesel dan versi turbo-diesel. Transmisi manual lima kelajuan disediakan. Asas Charades diterima beraspirasi semulajadi, tiga silinder, 993 cc CB23 enjin dengan sekitar 50-55 PS. 0-60 mph mengambil masa lebih kurang 12-13 saat. CHARADE lain Turbo dan CHARADE DeTomaso model mempunyai enjin CB23 yang dinaik taraf, yang dipanggil CB60. CB60 juga enjin 993 cc, tetapi dilengkapi dengan turbocharger IHI sangat kecil, yang meningkat kuasanya untuk 68 PS (50 kW).Turbocharger kecil bermakna bahawa intercooler yang tidak perlu. Penggantungan itu ringan dinaik taraf, dengan tebal anti-roll bar dan penggantungan sedikit kaku, dan kereta juga menerima roda aloi dan bukannya barang-barang keluli standard. [5]Terdapat juga versi berbumbung tinggi yang terdapat di sesetengah pasaran, sama ada dengan tiga atau lima pintu Bodywork. Pasaran Jepun "Van" versi juga menerima bumbung yang lebih tinggi. Di cili (dan negara-negara Amerika Latin yang lain) generasi ini dipanggil G21, dan seperti G20 sebelum ia, ia dilengkapi dengan yang lebih kecil CD-siri 41 PS (30 kW) 843 cc enjin tiga silinder. [6] G21 telah dijual kira-kira antara 1986 dan 1990.G11 telah dihasilkan dengan dua frontends, dengan lampu persegi (Siri 1) dan "mata kucing" lampu berbentuk segi empat tepat (Siri 2). Di Eropah, underbody G11 dan pelbagai enjin dan transmisi juga membentuk asas bagi Minitre Innocenti selepas kontrak Innocenti dengan British Leyland tamat. G11 sokongan terus digunakan oleh pembuat Itali sehingga tahun 1992.Pada tahun 1985, di acara Tokyo, Daihatsu memperkenalkan 926R, prototaip CHARADE pertengahan enjin, dibangunkan bersama-sama dengan DeTomaso dan direka untuk mengambil bahagian dalam Kejohanan Rali Dunia untuk kereta di bawah 1300 cc. 926R telah pertengahan yang dipasang di 926 cc dua belas injap, twin-cam, turbocharged tiga silinder enjin ("TM") - untuk menggerakkan roda belakang melalui transmisi manual lima kelajuan dan menyampaikan 120 PS (88 kW). 926R berat 800 kg dan mempunyai fenders yang lebih luas untuk menampung 205 / 225 15 "roda. Walau bagaimanapun, berikutan kemalangan yang ketara dalam Kejohanan 1985, Kumpulan B telah diharamkan dan projek 926R dipanggil.

Third generation (G100; 1987–1994)

Generasi ketiga CHARADE Daihatsu (G100) memulakan kerjaya pada tahun 1987.Dengan gaya oleh Daihatsu Ketua stylist Hiroshi Aoki dan rakan sekerja Hideyuki Ueda, [7] asalnya dihantar dengan L carburetted 1,0 enjin tiga silinder (CB23), juga boleh didapati seperti diesel dan turbodiesel, atau dengan satu 1,3 L empat silinder dengan satu karburetor (HC-C). Bodystyles sama ada hatchback tiga pintu atau lima pintu yang asalnya ditawarkan. A 1,0 L bahan api berkembar cam menyuntik pendinginan antara turbo (CB70/CB80), yang dinamakan GTti dan menyampaikan 105 PS JIS (77 kW) kemudiannya ditambah, hanya tersedia sebagai menetas tiga pintu. Bahan api yang disuntik versi 1.3 L empat silinder (HC-E) dan tiga silinder (CB90) kemudiannya ditambah. Sedan empat pintu dibebaskan dengan enjin 1.3 EFI L pada tahun 1988.Terdapat dua model sukan yang berbeza (kedua-duanya dengan modelcodes G100S-FMVZ), GTti dan GTxx. Kedua-dua versi mekanikal yang sama, tetapi GTxx ciri-ciri barangan mewah banyak ditambah. Ini termasuk bodykit penuh, ringan 14 "speedline aloi, Air-con, stereng kuasa, satu sentuhan tetingkap elektrik ke bawah, bumbung elektrik. Beberapa pilihan ini juga boleh didapati untuk membeli sebagai pilihan tambahan kepada GTti,-skirt Side juga dilengkapi banyak. GTti, tetapi di sesetengah negara mereka ony dijual sebagai tambahan peniaga pilihan.GTxx adalah lebih sukar didapati berbanding dengan GTti, terutamanya yang dijual di Jepun sahaja, walaupun ada yang diimport dan dijual di negara-negara lain dalam bilangan yang kecil. Semua GTxx mempunyai kod enjin CB70, manakala GTti boleh mempunyai CB70 atau CB80, bergantung kepada negara / rantau yang dijual. Tiada dikenali perbezaan dengan dalaman enjin yang sebenar, semua CB70s yang mempunyai sistem kawalan pelepasan pemangkin. Bahkan beberapa CB80 bagi Eropah juga memaparkan pemangkin, walaupun kereta UK tidak. Terdapat lebih daripada perbezaan mungkin sedikit antara pemetaan ECU CB70 dan CB80, CB70 kereta yang dipetik sebagai menghasilkan 105 PS vs PS CB80, 100 (74 kW). Ini mungkin CB70 yang mempunyai pemasaan pencucuhan yang dipetakan yang lebih maju untuk disesuaikan dengan bahan api oktana yang lebih tinggi yang digunakan di Jepun.Facelift sedikit pada tahun 1991 memberi kereta licin lampu belakang gaya / panel reflector, mobil lain terlalu dekat sedikit lama spoiler atas, dan trim interior disemak dengan kain juga pada kad pintu. Terdapat juga versi pacuan empat roda bahan api disuntik 1.3 (90 PS/66 kW HC-E enjin, G112 casis code) yang dijual di rumah dan juga dieksport ke beberapa negara misalnya di Scandinavia.Di UK, GTti telah perhimpunan kerjaya yang agak berjaya bersaing di RAC Lombard Rally pada tahun 1989 dan 1990 dan berdaya saing dalam Perhimpunan Safari. GTti memenangi kepujian kelas banyak kali dan mampu untuk bergaul dengan beberapa kereta 2-liter dan kadang-kadang merisaukan beberapa kereta 4WD!Kereta generasi ketiga yang dijual di Amerika Syarikat (AS) hanya untuk empat tahun, dari tahun 1988 melalui 1992. Kereta yang dijual dengan baik, walaupun pembinaan "seperti yang ketat sebagai bolt kepala beku" [7] dan penggayaan yang menarik untuk segmen pasaran, [8] mungkin kerana harga yang tinggi, hak menjual beberapa, kasar berjalan tiga silinder, [7] rendah prestasi (0-60 mph/97 km / h dalam masa 15 saat), [7] dan malang terjemahan CHARADE nama ke dalam bahasa Inggeris, dan syarikat itu menarik balik secara kekal daripada pasaran Amerika Syarikat (AS). Jualan bagi 1989 adalah 15.118. Hanya hatchbacks tiga pintu dan sedan empat pintu yang disediakan.Amerika Utara CHARADE muncul dalam tiga peringkat yang berbeza trim sehingga 1989; CES (Base model), CLS, dan CLX. CES datang dengan bhp 53, 1.0L tiga silinder, enjin EFI yang dipanggil CB-90. Dua varian yang lain telah tersedia dengan standard CB-90 atau lebih kuat 1,3 L empat silinder EFI "HC-E" enjin. Pada tahun 1990, tahap trim telah dikurangkan kepada hanya dua, SE (tapak) dan lebih mewah SX. Semua model yang telah disediakan dengan kotak gear lima kelajuan manual atau transmisi automatik.Dalam pasaran Australia, GTti telah tersedia dan CHARADE petrol turbocharged menggunakan enjin karburetor yang lebih rendah powered (CB60/61) dari generasi sebelumnya. [5] Bagaimanapun, agak GTti beberapa & GTxx telah diimport dari Jepun dan begitu juga mempunyai pengikut yang baik.CHARADE G100 telah dibina oleh FAW Tianjin sebagai Xiali Tianjin sejak tahun 1988, menggantikan ringkas pengeluaran CKD model generasi sebelumnya di sana. Banyak versi facelifted dengan enjin Toyota yang lebih moden masih disediakan, serta versi yang disalin seperti produk Geely Huali dan pelbagai seperti Haoqing dan derivatif

Fourth generation (G200, G203; 1993–2000)



Generasi keempat telah diperkenalkan pada tahun 1993, sekali lagi dengan badan-badanhatchback dan sedan. A 1.0 L enjin model asas di Jepun, tetapi banyak di negara-negaraEropah, SOHC 1,3 L telah digunakan. Sedan, diperkenalkan pada tahun 1994,menampilkan enjin 1.5 L dengan 4WD pilihan. Model Diesel digugurkan dalam semua pasaran di mana mereka sebelum ini boleh didapati.
Versi GTti turbocharged telah digantikan oleh GTi yang lebih konvensional dengan 1SOHC 16 injap 1.6 L enjin. Versi ini adalah kejuruteraan oleh pemandu ex-lumba Itali DeTomaso (pemilik sebelumnya Innocenti), termasuk camshaft perlumbaan diperolehi, danmampu 124 hp JIS (91 kW) dalam pasaran Jepun. Versi eksport detuned 105 hp DIN (77kW). De Tomaso juga tambah bodykit sendiri, kerusi Recaro, roda steering Nardi Torino,dan tayar Pirelli sukan. Sejumlah 120,000 CHARADE GTi dihasilkan berikutan usaha inibersama.
CHARADE itu restyled pada tahun 1996, hanya dua tahun selepas dibebaskan (dengancodename G203). Ia mempunyai lampu jeriji dan menukar 'muka senyum', cari lebihseperti adik-beradik Toyota Starlet yang. Ia dihasilkan sehingga 2000, apabila ia telahdigantikan oleh Sirion / Lịch.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan